Πέμπτη 19 Αυγούστου 2010

Πληρώνουμε χρυσά τα προϊόντα των Πολυεθνικών

Πανάκριβα διατίθενται στην ελληνική αγορά πολλά προϊόντα πολυεθνικών ομίλων, όπως τουλάχιστον προκύπτει από την έρευνα που διεξήγαγε η Γενική Γραμματεία Εμπορίου του υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας σε σχέση με τις τιμές 70 προϊόντων σε έξι χώρες (Ισπανία, Γερμανία, Γαλλία, Κύπρο, Σλοβενία και Ελλάδα).

Τη στιγμή, μάλιστα, που το εισόδημα χιλιάδων νοικοκυριών συρρικνώνεται, η Ελλάδα εμφανίζεται να έχει την υψηλότερη τιμή σε αρκετά προϊόντα. Όταν, δε, δεν βρίσκεται στην πρώτη θέση, τότε βρίσκεται στη δεύτερη ή στην τρίτη θέση. Σύμφωνα με την έρευνα, η φθηνότερη αγορά είναι η γερμανική και ακολουθεί αυτή της Σλοβενίας.


Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στη χώρα μας τα αναψυκτικά πωλούνται 31% ακριβότερα σε σχέση με τη Γαλλία, τα γιαούρτια 65% ακριβότερα και πάλι σε σχέση με τη Γαλλία, το αλεύρι 95% ακριβότερα σε σχέση με τη Γερμανία, τα δημητριακά 13% σε σχέση με τη Σλοβενία, το φρέσκο γάλα 21% σε σχέση με τη Γερμανία, η οδοντόκρεμα 88% σε σχέση με τη Γαλλία, το φιλέτο κοτόπουλου (1 κ.) 28% σε σχέση με την Ισπανία, ο φυσικός χυμός πορτοκάλι (1 lt.) 69% σε σχέση με τη Σλοβενία, η μπίρα 39% σε σχέση με τη Γερμανία και το παιδικό γάλα σε σκόνη 83% σε σχέση με την Ισπανία.

Σε αντίθεση με τις τιμές των διεθνών επώνυμων προϊόντων, η χώρα μας αποδεικνύεται εξαιρετικά φτηνή στα φρούτα, στα λαχανικά και στα μακαρόνια, και μάλιστα με μεγάλη διαφορά από τις άλλες χώρες.

Σύμφωνα με το Βήμα, η έρευνα της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου (οι τιμές αποτυπώνονται χωρίς τον ΦΠΑ και τις προωθητικές ενέργειες, είναι δηλαδή «καθαρές») αφορά διεθνή προϊόντα ευρείας κατανάλωσης περίπου 20 πολυεθνικών ομίλων και έγινε στο πλαίσιο της εφαρμογής του transfer pricing, δηλαδή του ελέγχου των ενδοομιλικών συναλλαγών.

Όπως σημειώνεται, υπάρχουν προϊόντα που πωλούνται ακόμη και σε διπλάσια τιμή στην Ελλάδα απ' ό,τι π.χ. στη Γερμανία ή εταιρείες που δουλεύουν με μεικτό περιθώριο κέρδους από 40% ως και 60%. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το transfer pricing αποτελεί ένα από τα βασικά εργαλεία που διαθέτει το υπουργείο Οικονομίας για να βάλει σε κίνηση τη διαδικασία μείωσης των τιμών.

Σε αυτό το πλαίσιο πρόκειται να περάσει νομοθετική ρύθμιση (τροπολογία στο νομοσχέδιο για την απελευθέρωση του καμποτάζ) με την οποία θα συσταθούν μεικτά κλιμάκια ελέγχου των υπαλλήλων του υπουργείου Οικονομίας και του υπουργείου Οικονομικών προκειμένου να γίνεται ο έλεγχος πιο αποτελεσματικός, ενώ πρόκειται να προσληφθούν και εξειδικευμένοι εξωτερικοί συνεργάτες.

«Βαρύ» το οικογενειακό καλάθι

Σύμφωνα με έρευνα του ΕΛΚΕΚΑ, το οικογενειακό καλάθι ενός μεσαίου ελληνικού νοικοκυριού σκαρφάλωσε στα 2.087,05 ευρώ τον Ιούλιο του 2010 σε σχέση με τον Ιούλιο του 2009, όταν το κόστος του ήταν 1.977,44 ευρώ (+6%).

Την μεγαλύτερη αύξηση παρουσίασαν:

  • +19% της ομάδας  «Αλκοολούχα ποτά και καπνός»
  • +19% της ομάδας «Μεταφορές»
  • + 8% της ομάδας «Στέγαση»
  • +5% της ομάδας « Επικοινωνίες»

3 σχόλια:

  1. Στηρίζουμε τα ελληνικά και ιδιαίτερα τα κεφαλονίτικα προϊόντα:
    -Στέλλα ή Μέλισσα αντί για Barilla
    -Μύθος, Alpha, Fix αντί για Amstel, Heineken.
    -Lux και Έψα αντί για Coca Cola.
    -Κασέρι ή κεφαλονίτικη γραβιέρα αντί για gouda
    -Κεφαλονίτικο κεφαλοτύρι αντί για Δανέζικο τριμμένο
    -Σοκολάτες ΙΟΝ αντί για Nestle
    -Το γάλα να είναι 100% ελληνικό.
    -Κρασί, λάδι, μέλι, κρέας, φρούτα και λαχανικά Κεφαλονιάς από τους παραγωγούς μας.
    κ.ο.κ.

    Να έχουμε στο νου μας ότι:
    -Πολλά ντόπια προϊόντα είναι φθηνότερα από αντίστοιχα επώνυμα πολυεθνικών εταιριών.
    -Η ποιότητα δεν συμβαδίζει πάντα με την τιμή, καθώς ένα μεγάλο τμήμα της είναι και το κόστος marketing της κάθε εταιρίας.
    -Οι πολυεθνικές έχουν πολιτική να προσφέρουν φθηνα μέχρι να γονατίσουν τους τοπικούς ανταγωνιστές και στη συνέχεια να αυξήσουν τις τιμές του για μέγιστο κέρδος.
    -Αν μείνουν να λεφτά μας εδώ τριγύρω, ίσως κάποια μέρα τα ξαναδούμε στα χέρια μας.

    Αυτά τα λίγα, ας επιλέξουμε τώρα ντόπια προϊόντα για να ατικαταστήσουμε όσα ξενόφερτα χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. καλησπέρα σαφώς να στηρίξουμε ΟΛΑ τα ελληνικά προϊόντα αλλά τι να κάνουμε με το θέμα της τιμής και της ποιότητας ? γιατί τα ελληνικά προϊόντα δεν κάνουν εκπτώσεις και προσφορές όπως οι «πολυεθνικές» ? άσε που τελευταία μερικές φέρονται καλύτερα και από τις λεγόμενες ελληνικές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Προτίμηση και στήριξη στα Ελληνικά δεν σημαίνει ότι τα αγοράζουμε με κλειστά τα μάτια. Σαφώς και κοιτάζουμε και την τσέπη μας κατά την επιλογή. Όμως υπάρχουν περιπτώσεις ελληνικών προϊόντων αντίστοιχης ποιότητας με τα ξένα και σε καλύτερες τιμές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή